Comuna Șopârlița, str. Principală,
nr. 121. Județul Olt, Romania

Avertizori de interes public

Raportarea privind încălcări ale legii se efectuează, în principal, prin intermediul canalelor interne de raportare existente. Avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii poate alege, însă, între canalul intern de raportare şi canalul extern de raportare. La alegerea canalului de raportare avertizorul în interes public poate lua în considerare aspecte precum:
a) existenţa riscului de represalii, în cazul raportării prin canalele interne;
b) imposibilitatea remedierii încălcării în mod eficace prin intermediul canalelor interne de raportare.

În lipsa canalelor interne de raportare în cazul persoanelor juridice de drept privat cu mai puţin de 50 de lucrători, avertizorul în interes public care efectuează o raportare privind încălcări ale legii utilizează canalul extern. Raportările interne se vor face prin următoarele modalități:
- În scris;
- Oral.

Raportarea în scris, pe suport hârtie sau în format electronic se realizează prin completarea și transmiterea formularului de raportare prin următoarele canale:

E-mail.
Acest canal reprezintă una din modalitățile cele mai securizate pentru primirea raportărilor privind încălcări ale legii și este gestionat doar de către persoana desemnată prin act administrativ, în condițiile și în conformitate cu prevederile legale privind protecția avertizorilor în interes public. Formularul completat pe suport electronic va fi trimis la adresa de e-mail (primaria@primaria-soparlita.ro). E-mail-urile se imprimă și urmează procedura aplicabilă raportărilor formulate pe suport de hârtie.

Poștă.
Formularul completat pe suport de hârtie se introduce în plic.
Destinatar: Comuna Soparlita, str. Principala, nr. 121, jud. Olt
Expeditor: Datele de identificare a avertizorului NU vor fi trecute pe plic (acestea fiind menționate în cuprinsul documentului).
Condiție obligatorie: plicul va fi sigilat, marcat „CONFIDENTIAL”, cu mențiunea: „Raportare conform prevederilor Legii nr. 361/2022, privind protecția avertizorilor în interes public".

Personal.
În situația în care se dorește efectuarea raportării în prezența responsabilului de integritate, avertizorul are posibilitatea de a solicita o întâlnire cu acesta la sediul entității. Această modalitate de întâlnire poate fi stabilită direct la locul de muncă al responsabilului de integritate sau la numărul de telefon adus la cunoștința publică, în acest sens.
Cutia poștală.

Formularul de raportare completat pe suport de hârtie se introduce într-un plic care va avea mențiunea „Raportare încălcare lege” și se depune la cutia special creată pentru corespondența cu privire la avertizările în interes public care se află în holul clădirii Primariei Soparlita.

Accesul la cutia creată pentru depunerea avertizărilor în interes public cât și la e-mail (primaria@primariasoparlita.ro) îl are doar responsabilul de integritate din cadrul entității, Ungureanu Mariana, a cărui obligație este de a verifica periodic (minim de 2 ori pe săptămână) cutia și e-mailul. Raportarea orală a unei avertizări în interes public.

În cazul în care pentru raportare se utilizează o linie telefonică sau un alt sistem de mesagerie vocală, responsabilul de integritate are obligația de a documenta raportarea fie prin efectuarea unei înregistrări a conversației într-o formă durabilă și accesibilă, sub rezerva consimțământului avertizorului în interes public, fie printr-o transcriere completă și exactă a conversației, întocmind în acest sens un procesverbal. Responsabilul de integritate oferă avertizorului în interes public posibilitatea de a verifica, de a rectifica și de a-și exprima acordul cu privire la procesul-verbal al conversației, prin semnarea acestuia. În cazul În care avertizorul nu își dă acordul pentru înregistrarea conversației atunci este direcționat să facă raportarea folosind celelalte canale de raportare.

Date contact avertizor în interes public